یکپارچه سازی حسی چیست؟

رویکرد یکپارچه سازی حسی بر پایه تحقیقات و تجربه های بالینی بسیاری از درمانگران شکل گرفته. در واقع براساس رویکرد یکپارچه سازی حسی توضیح داده می شود که روند رشد کودک و نحوه ی تعامل وی در طول رشد با محیط چگونه باید باشد.
بر پایه همین رویکرد است که برنامه های درمانی هدفمند تر و ارزیابی های دقیق تر از کودکان به عمل می آید. رویکرد یکپارچه سازی حسی بیش از چهار دهه است که در کاردرمانی به صورت گسترده استفاده می شود.

((حواس)): شنیداری ، بینایی ، بویایی ، لامسه ، چشایی ، درک حرکت ، جابه جایی و جاذبه
((یکپارچه سازی)): به عملکرد سیستم عصبی در متحد کردن یا اجازه دادن برای دریافت و کاربرد اطلاعات حسی گفته می شود.

یکپارچه سازی حسی چیست؟

یکپارچه سازی حسی در تمامی عملکردهای انسان رخ می دهد، اما کاردرمانگران برای کاربرد جزئی و دقیق این رویکرد در درمان با فعالیت های مختلف تخصص یافته اند به نحوی که کودک در مهارت های روزمره زندگی ، مهارت های بازی و در نهایت مهارت های ارتباطی رشد مناسبی داشته باشد.
برنامه های درمانی براساس رویکرد یکپارچه سازی حسی براین پایه استوار هستند که انسان چگونه در طول روزمره حواس را به صورت بهینه استفاده می کند، به خصوص کاردرمانگر با مشاهده و بررسی دقیق این مهم را مورد توجه قرار می دهد که چگونه پردازش ها و سازماندهی حسی در یک فرد باعث رشد عصبی و افزایش تجربه های بالغ تر می شوند.

در صورتی درمان به میزان بالا موثر می باشد که فعالیت های درمانی از ساده به سمت فعالیت های معنی دارتر طراحی و تجویز شوند همراه با ایجاد انگیزه و مشارکت در کودک.
از آنجایی که رشد حرکتی نرمال در کودکان با بازی صورت می گیرد بخش زیادی از مداخله ی درمانی در کاردرمانی به صورت بازیها و فعالیت های هدفمند انجام می شود، با بازی کودک هرچه بیشتر در مورد خود و محیط اطرافش آگاه می شود همانطور که در طول بازی از طریق حواس محیط و خود را حس می کند یکپارچه سازی حسی اتفاق می افتد و رشد می کند. یکپارچه سازی حسی پایه های اساسی مورد نیاز برای گسترش مهارت های حرکتی ، یادگیری و اجتماعی را فراهم می کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *